Bli frivillig i Fet IL

Hvis mange bidrar litt, blir mye gjort til sammen! Fet IL ønsker å være en breddeklubb som har fokus på å være positiv, inkluderende og aktiv i lokalsamfunnet vårt. Gjennom å være frivillig kan du bli kjent med mange mennesker i ulike aldre.

Det aller meste av aktiviteten i idrettslaget drives av frivillige. Omtrent 250 personer har konkrete verv, men mange flere bidrar med små eller store oppgaver over kortere eller lengre perioder. Nye  frivillige er alltid velkommen, enten du ønsker å gå inn i eksisterende oppgaver eller vil bidra med nye ideer og aktiviteter.

Det enkleste er å ta kontakt direkte med kontaktpersonene i en gruppe, et lag eller en aktivitet som er aktuelt for deg. På nettsidene har vi oversikt over alle aktiviteter. Du også ta kontakt på medlem@fetil.no.

Nedenfor følger en oversikt over de vanligste rollene for frivillige i Fet IL.

Korte dugnadsoppgaver:

•  På vanlige trenings- eller kampdager, cuper, turneringer eller større arrangement er det rekke små og store oppgaver for frivillige. Dette kan for eksempel være å stå i kiosken, være parkeringsvakt, eller jobbe med rigging og rydding. Hver vår og høst arrangeres det dugnader på idrettsanleggene. De fleste foreldre med barn i idretten tar del i disse oppgavene med jevne mellomrom. Også andre er velkommen på dugnadene.

Frivillige verv i barneidrettsgruppene med fotball, håndball, innebandy, gym og turn, og ballskolen:

• De fleste trenerne er foreldre til ett av barna på laget. Noen få lag, spesielt i eldre aldersgruppene, har betalte trenere.
  • Lagledere sørger for praktisk tilrettelegging for lagene og kommunikasjon mellom foreldre, trenerne og styret.
  • Dugnadsansvarlige planlegger og administrerer dugnader til inntekt for laget.

Frivillige verv i styrer og arbeidsgrupper:

• Alle idrettsgrenene har hvert sitt gruppestyre og Fet IL har et hovedstyret. Frivillige til styreverv er viktige og sentrale roller i idrettslaget.
  • Det er en rekke verv eller arbeidsgrupper knyttet til konkrete oppgaver, slik som kioskdriften, utstyrsansvarlige, arbeidsgrupper for arrangering av cup eller turneringer, drift av idrettsanleggene, sportslige utvalg, aktiviteter i ferier mm.

For frivillige oppgaver for 60+ gruppa, se her: