Historien til Fet IL

Det første styret
Da Fet IL, eller Fet Idrettsforening som laget ble døpt under stiftelsen 7. februar 1900, var formålet i første rekke å dyrke skisport, men også skøytesporten. Det første styret besto av Ole Grøndahl, formann. Jens Tveter, viseformann. A. Ulevold, kasserer. Jens Jensen Tien, sekratær.

En OL deltaker
Oscar Aas Haugen er navnet på Fet ILs eneste OL deltaker. Oscar ble tatt ut til vinter OL i Lake Placid i 1932, og de fleste regnet med plassen hans på 5-milslaget som sikker. Overraskelsen var derfor stor da han ble vraket. Synd, for Oscar var i sitt livs form. Året før ble han tredjemann og best av de norske på 5-mila i Holmenkollen.

Først på Romerike
25. September 1946 kunne Fedrelandet innvies, som Romerikes første gressbane for fotball. To år senere var hoppbakken Granlia i Falldalen restaurert og utbedret og fikk som første bakke i Romerike Skikrets godkjennelse som 70-metersbakke av Norges Skiforbund.

Landslagsspillere
Ni lagidrettsutøvere fra Fet IL har spilt med Norges Flagg på brystet. I fotball har Tom Arild Moe og Marius Høibråten spilt på G-16 landslaget.  Marius er i tillegg kaptein på laget. Ida Rogndokken har kamper på J15 landslaget. Espen Søgård har spilt 9 U21 kamper og er foreløpig den eneste fotballspilleren i Fet IL med 2 A- landskamper. På håndballsiden har Richardt Solvang, Jon Arnesen og Kristian Sølvberg flere kamper på ungdomslandslaget. Det samme har Thomas Skoglund og Bård Kinn Nordhagen. Thomas Skoglund har i tillegg til dette i skrivende stund hele 100 A-landskamper, mens Nordhagen har 17 A-landskamper

Æresmedlemmer
I 1973 tok hovedstyret igjen opp ideen med hedersmerke og besluttet å gjeninnføre ordningen, men med den endring at det heretter skal hete æresmedlemmer. Fet IL har utnevt totalt 11 æresmedlemmer: Odd Stenerud, Albert Larsen, Christian Christiansen, Even Elander, Ivar Gylstrøm, Åge Pedersen, Arne Stenerud, Niels Johan Frimann Dahl, Egil Søgård, Rune Sanderlien og Anne Olea Kristiasen. Anne Olea ble det første kvinnelige æresmedlemmet og hun ble tatt opp på årsmøtet 2017.

Flis- og papirballer
Fotballen ble tatt opp i Fet IL allerede i 1908. I mangel på alminnelige fotballer som var vanskelige å skaffe, gjorde gjerne flisballer eller papirballer samme nytten.

Litt av et skihopp
Fet IL har hatt mange gode skihoppere. Men spørsmålet er om Ole Steneruds prestasjon en gang rundt 1910 vil bli kopiert. Vi siterer fra jubileumsboken: «Under et skirenn i Ungdomsbakken var han så uheldig å få beina i kryss. Den høyre skien kom på den venstre siden og motsatt. Til tross for dette greide han å stå, og dette hoppet ble belønnet med på denne tids beste stilkarakter 1″

Illegal aktivitet
Både på fotball- og skifronten var det stor illegal idrettsaktivitet i Fet under krigen da nazistene forbød all slik aktiveitet. I 1944 ble det spilt hele 61 kamper på fedrelandet. Vinteren 1945 ble det avholdt Jøssingrenn i Granlia med 45 deltakere og ca 2000 tilskuere, til tross for trusselen om at nazistene ville rykke ut og stoppe hele arrangementet.

Fotball-mester
Det er håndball og intet annet de fleste forbinder Åge Pedersen med. Men faktum er at han i sin grønne ungdom var med på å vinne et Norgesmesterskap i fotball. Åge deltok nemlig på Vestre Romerikes lag som i 1967 slo Vestfold 2-1 i finalen av Horten turneringen, eller junior NM for kretslag.
I 2007 fikk Fet IL nok et Norgesmester i fotball, denne gangen var det på senior nivå. Espen Søgård spilte hele kampen for LSK, da Haugesund ble slått 2-0 på Ullevål. I 2014 ble 2 tidligere Fet spillere Norgesmestere i fotball: Fredrik Gulbrandsen (Molde) og Maria Elizabeth Javery (LSK kvinner)

Eliteserie håndball i Fethallen
Foran sesongen 1981/1982 sto endelig Fethallen klar til bruk, og helt siden 1985 ble det satset seriøst på et antatt storlag for fremtiden. Med Åge Pedersen som trener og Svein Skjønhaug som oppmann ble grunnlaget for noe stort lagt. I 1995 gikk laget hele veien og ble Norgesmestere G18. Dette var Fet ILs første NM-tittel i en lagidrett. Gullet ble sikret etter en dramatisk finale i Stavanger der Karl Fredrik Frimann Dahl tilslutt scoret det avgjørende målet, bare sekunder før andre ekstra omgangs slutt. I år 2000 rykket mange av de samme gutta opp i eliteserien. Det ble spilt eliteserie håndball i Fethallen i 5 år. I 2003 ble også suksessen kronet med fire europacupkamper. I gullårene var Fethallen smekkfull på hver eneste hjemmekamp.