Om klatregruppa

Klatregruppa har nå holdt det gående med aktivitet siden januar 2018, så vi er i mange sammenhenger fortsatt en ung gruppe som stadig utvikler oss. Rutiner og drift i klatrehallen er på plass, vi har ett kompetent og aktivt instruktørkorps som stadig utvikler seg med nye kurs for trenere.
Vi har på den tiden siden vi startet opp klart å bli mange aktive klatrere og har ett godt miljø.

Per nå (Januar 2022) har vi 6 barne- og ungdomsgrupper som har ukentlig treninger, egen damegruppe, egen voksengruppe og hallen er i tillegg åpen for dropin 2-3 ganger pr uke, noe som betyr at det er aktivitet i hallen hver eneste dag hele uken.

Klatring er en liten, men stadig voksende idrett og favner alle aldre og nivåer, så Klatregruppa har plass til alle med klatreglede og godt humør! Det er ikke engang nødvendig å kvitte seg med høydeskrekken, vi har buldrevegg og traversrute som gir utfordringer også nært bakken.

Barnegruppene har vært en suksess i Fet. Vi har utviklet et konsept for barnegruppene som støtter opp om Fet Ils visjon Positiv-Inkluderende-Aktiv med god kontinuitet på instruktørsiden og variasjon mellom gruppeaktivitet med lekepreg og tauklatring med foreldre og barn. Gruppene har rom for alle nivåer, men en inndeling i nybegynnerpartier og partier for de som har klatret før har vi begynt med nå som vi har flere erfarne klatrere og sikrere.

Vi har hatt flere deltakere på enkeltkonkurranser i Østlandscup i klatring for barn og ser at det kan være en fin arena for å møte andre klatrere på egen alder og prøve seg på nye arenaer.

Klatregruppas instruktører har avholdt flere topptau- og brattkortkurs for voksne. Det blir stadig flere som har fått egen kompetanse i sikker klatring, og dermed kan dyrke sin klatreinteresse i klatrehallen eller på andre klatresentre. Flere av våre instruktører deltar på kompetansefremmende aktiviteter og videre trenerutdanning for å kunne utvide vårt aktivitetsspekter i klubben.

Klatring stiller høye krav til kompetanse hos aktivitetsledere også hos de aller yngste og instruktørtilgang er den begrensende faktor for vårt tilbud. Gruppa ønsker seg derfor alltid nye krefter til vårt instruktørkorps og betaler utdanning av nye instruktører som vil være med på gruppas mange aktiviteter. Ta kontakt hvis dette kan være noe for deg, vi har et godt miljø som vi gjerne ønsker flere velkommen i!

Vi har også en egen facebookside hvor vi legger ut oppdateringer. Gå gjerne inn der og lik siden slik at du får med deg alt det spennende som skjer hos oss.
Bli gjerne også medlem i gruppen Klatring i Fet IL, avtal å møt andre for en klatreøkt, be om tips og råd osv.

Har du spørsmål eller innspill, ta gjerne kontakt med oss på epost: klatring@fetil.no