Fet IL arrangerer Petanque mesteskap

Fet IL arrangerer historiens første åpne klubbmesterskap i Petanque lørdag 3.september kl. 11:00 på Fedrelandet Idrettspark.

2016-08-22

Vi vil kun spille singlekamper. Frem til kvartfinale spiller vi slik:

Kampene spilles først til 8 poeng. Alle kamper starter på 2-2.
Fra kvartfinale spilles det til 13 som vanlig.
Vi må se an antall påmeldte deltagere før vi bestemmer om det skal spilles duell eller seriespill.

Trykk her for påmelding kr 50,-  (vi kjøper inn premier / enkel servering)

NB:  alle kan delta, men kun medlemmer i Fet IL kan bli klubbmester. Klikk her for å bli medlem

Petanque er et bowlespill, som spilles med stålkuler på grus. En kamp går til 13 poeng. Mål et med en kamp er å komme nærmest «grisen», som ofte kalles målkulen, slik at du til slutt oppnår de nødvendige 13 poeng.

På lik linje med curling, teller man poeng når alle kulene er kastet. Det antallet kuler du har nærmere «grisen» enn motstanderen gir deg poeng. Har du tre kuler nærmere «grisen» enn motstanderen får du tre poeng.
Det stilles ingen krav til ferdigheter. Her er det bare å melde seg på.
De som er nye får en kort innføring i spillet, og kan bli med i spillet fra starten av sammen med noen som allerede har litt erfaring.

Vi deler heller ikke inn i forskjellige klasser. Kvinner, menn, eldre og yngre spiller både med og mot hverandre.
Spillet egner seg for ALLE – familier, vennegrupper, funksjonshemmede, arbeidskolleger, studenter – Som sagt ALLE

Klubben har noen kuler som kan lånes. Utstyr (kuler) kan fås kjøpt på XXL/ Europris til ca. 150,-pr. sett. Disse må merkes med farge og neglelakk fungerer i lengden.

Når vi tar pause så setter vi oss ned på benkene som vi disponerer, skravler og drikker kaffe. Så det er bare å ta med seg det man vil ha servert.