Om Fotballgruppa

Informasjon.jpgInformasjon gjennom status i et høstbrev 2019: En vinter, vår og sommer har fløyet forbi i raskt tempo. En vinter,vår og sommer preget av igangsatte prosesser og prosjekter, alt for at fotballen i Fet skal utvikle seg videre slik at vi kan gi både bedre og flere tilbud for hver enkelt spiller i Fet. Fet er et sted i stor vekst, og et godt sted å bo. Klubben Fet IL Fotball jobber hardt hver eneste dag for å gi det tilbudet menneskene her fortjener. Og hvem er klubben? Klubben er ikke bare meg som sportslig og administrativ leder, eller fotballstyret.. Klubben er hver enkelt av dere. Hver spiller, lagleder og trener. Hver forelder og besteforelder som stiller opp for å følge med sine håpefulle. Summen av alle menneskene, summen av alle anleggene og summen av strukturen vi jobber etter er klubben. Fet IL Fotball er summen av det vi får til sammen.

Derfor er det gledelig å se så mange som ivrer etter å gjøre klubben bedre. Så mange som ivrer etter å gi hvert medlem et godt og trygt tilbud. Året startet med at vi mottok prisen som årets Tine fotballskole i Akershus 2018. Et bevis på at under våre arrangement jobbes det knallhardt for kvalitet og å ta vare på alle. I august hadde vi rekordstor påmelding til årets fotballskole, og tre morsomme og lærerike dager for alle. Siste helgen i april ble Glomma Cup arrangert tradisjonen tro. Denne gangen hadde turneringsutvalget hevet lista. Vi ble plukket ut fra Norges Fotballforbund som en av 11 nye Eat Move Sleep arrangører. Det var over 110 søkere, og vi ble plukket ut! Et nytt tegn på at også fotballforbundet legger merke til alt det positive som skjer for barn og unge i Fetsund. Det ble et fantastisk arrangement med så mange ildsjeler som stod på fra morgen til kveld/natt. Ikke bare turneringsutvalget, men MANGE frivillige. Vi takker dere alle. Turneringsutvalget bestod av: Tom Håland (arrangementsansvarlig), Marianne Svartnes, Espen Johnsen, Monica Fjeller, Mona Fossum Dolva, Anna Bryngelhed Berg, Oddbjørg Giæver, Glenn Mærli, John Magne Teig og Kjetil Moren Bråthen (turneringsleder).
Hvis et utvalg kan heve et arrangement på den måten, tenk på alt det andre vi kan få til hvis enda flere vil være med å få til mere sammen. Ikke bare vil det være givende og god egenutvikling å være med og skape fremgang, det vil også videreutvikle et miljø hvor vi sammen skaper flere og bedre tilbud for medlemmene i Fet IL og for bygda vår.

Fet.jpg

En ny tillitserklæring fra Norges Fotballforbund på våre fremganger er at vi fra høsten av også er plukket ut til å bli en Telenor Xtra klubb. Deltagelse i Telenor Xtra konseptet skal være en garanti for høy kvalitet, god planlegging og sterk gjennomføringskraft. Sammen med et godt tilbud til barn og unge vil også utvikling av klubbene være en sentral målsetting. Det vil si at vi fortsatt vil jobbe hardt for å heve vårt Fet PLUSS tilbud. Fet PLUSS lå gjennom vinteren på mellom 60-110 deltagere hver uke, og spesielt etter at vi kom ut igjen før sommeren har vi sett glade barn og mange som viser store fremganger. Det er den største glede et slikt akademi kan gi.

Det har vært månedlige treningsforumer, både på Åråsen og Fedrelandet hvor blant annet Frode Grodås har kommet til oss. I september var det utviklingsansvarlig i Lillestrøm, Toni Ordinas, som kom til Fedrelandet. En kjempeinspirasjon for trenerne i Fet. Vi har økt antall lag i klubben fra i fjor, og antall kretslagsspillere i klubben har mangedoblet seg siden våren 2018. I år stiller vi 1.divisjonslag for gutter på G19, G15, G14, G13 og for Jenter17. Fet har gjort seg bemerket i turneringer både i innland og utland gjennom sesongen, og stiller 64 lag i seriespill. Vi spiller i 4.divisjon for både Herrer og Damer, og sålangt har 13 av årets juniorer fått prøve seg på a-laget og 5 på damelaget. Rekrutteringen vokser, og vi jobber hardt for å løfte modellen som skal få flere spillere til å fortsette med fotballen gjennom ungdomsårene og opp på våre egne seniorlag. Damene kjemper sågar en hard kamp om opprykksplass, og vi heier på dem!

Tilslutt er det viktig å trekke frem arbeidet med kvalitetsklubb. Kvalitetsklubbansvarlig Marianne Svartnes drar et ressurskrevende arbeid videre. Det jobbes mye med å strukturere og dokumentere hvordan det skal jobbes i Fet IL. Blant de mer synlige tingene utover høsten vil være en satsning på trenerkompetansen blant trenerne på de yngre lagene. Følg med på hjemmesiden og facebook fremover, og meld dere på kurs. Det er igjen noe som vil heve kvaliteten på tilbudet vi kan gi til våre yngste, og som gir oss de gode ungdomsavdelingene. Ikke minst gir det lærdom de tar med seg videre for resten av livet. Fet IL skal ikke bare utvikle gode idrettsutøvere, men gode mennesker!

Fotballhilsen fra Kjetil Moren Bråthen,
Sportslig og Administrativ Leder Fet Fotball..