To tidligere Fet-spillere i dagens LSK-tropp, følger i tidligere Fet-talenters fotspor

I årevis har Fet IL produsert spillere av ypperste norsk kvalitet, og vist at barne- og ungdomsfotball i Fet er en god vei til norsk toppfotball. Vi har gått gjennom et knippe av de.

Idag spiller Lillestrøm Sportsklubb treningskamp klokken 13.00 med to tidligere Fet-spillere i troppen, og det kommer stadig flere etter med bakgrunn i den vakre blå drakta. Kampen kan følges live på RB.no

2020-06-09
Kjetil Moren Bråthen

"Fetsundråner'n" Espen Søgård gikk opp stien med over 300 eliteseriekamper, og landslagsspill på øverste nivå.

Marius Høibråten tråkket også sine første fotballsko nede på Fedrelandet. Marius har landskamper for alle aldersbestemte nivåer opp til U21. Han har eliteseriekamper for Lillestrøm, Strømsgodset og Sandefjord før han nylig ble klar for fjorårets søvvinner i eliteserien; Bodø/Glimt.

Fredrik Guldbrandsen som også spilte barnefotball i Fet ble i sin tid den yngste spilleren som debuterte i eliteserien for Lillestrøm og har landskamper på alle alderstrinn, også det øverste. Han har senere spilt eliteseriefotball både i Lillestrøm og Molde, og vært proff i Østerrike og USA. Idag er han proff i tyrkiske Istanbul Basaksehir FK.

I 2014 da Fredrik ble cupmester, ble også Maria Javery cupmester for LSK-kvinner. Maria har spilt toppserie for LSK og har aldersbestemt landskamp for U23.

Dalen-jenta Ida Rogndokken er en annen spiller som har spilt i Fet, og spiller idag på damelaget. Hun var et stortalent med aldersbestemte landskamper og toppseriekamper for LSK Kvinner.

Fet-gutten Mahmod Hejazi er en annen som var innom eliteserien i Lillestrøm, før turen gikk videre til klubber i Sverige og Finland.

Dette er et knippe spillere med bakgrunn fra Fedrelandet, som senere har inntatt fotballbaner på øverste nivå og det er veldig mange flere som har gjort seg bemerket på høyt nivå. De seneste årene har det vært stort fokus i barne- og ungdomsavdelingen og med gode trenere og engasjerte foreldre har antall kretslagsspillere fra Fet skutt i været, samtidig som spillere også tas ut til landslag, skyggelandslag og Equinors talentleir. Det blir spennende å følge fortsettelsen, og hvilke spillere som har lagt sitt utviklingsgrunnlag i Fet som ved hardt arbeid og tålmodighet kjemper seg inn i norsk toppfotball. Mulighetene er tilstede, og frøene er sådd.

Idag spiller LSK årets første treningskamp etter pausen, og Fet-gutten Mats Hedenstad Christensen er i troppen. Det samme er tidligere Dalen-gutt Sondre Sagen, som fortsatte utviklingen i Fet før han gikk videre til LSK. Se kampen direkte på RB live for å se om det blir spilletid på gutta.

Foto Mads: Jon Wiik

Foto Ida: Jon Wiik