Tett på nett, med folk fra Fet... Idag: Tom Håland

Med heisen til topps!

I dag skal vi bli bedre kjent med Tom Håland. En arbeidshest fra vestlandet, som virkelig brenner for å skape gode forutsetninger for fotballopplevelser i Fet IL.

2019-12-09
Kjetil Moren Bråthen

I 2020 er Tom ny trenerveileder i fotballen. Han er nettopp ferdig med NFF Akershus sitt veilederkurs, og har lært mye om hvordan koble klubben tettere sammen og skape relasjoner på tvers. I veilederrollen blir Tom en mentor for ferskere trenere, og skal bistå de i hva som behøves for å skape gode treninger og grupper. Trenerveileder-rollen er også et krav for å være godkjent kvalitetsklubb i NFF, og vil for oss være en meget viktig rolle for å sikre at lag og spillere får like muligheter, spesielt i barnefotballen jmf sportslig plan (trykk her).

Tom jobber til daglig i heisbransjen, og det er nettopp her vi finner han en vanlig hverdag i desember. Hopp inn, sier han, dørene lukkes! På vei oppover får vi god tid til å prate om utviklingen i Fet Fotball. I tillegg til å sitte i styret var Tom fra 2019 cupgeneral for Glomma Cup, da den ble utvidet til Glomma Eat Move Sleep Cup i april. Sammen med en drøss andre frivillige arrangerte vi tidenes største Glomma Cup sålangt, og tilbakemeldingene var utelukkende positive. Tom har store ambisjoner, og målet for 2020 er å utvikle den ytterligere, begynner han. Glomma cup er hans hjertebarn, og han får raskt blod på tann. Opprettholde fair play prisen, donere beløp til veldedige formål, opprette egne stands med støttespillere til cupen, videreutvikle aktivitetsstands, øke kioskutvalget osv osv. Ideene bobler over, og vi kan alle bare glede oss til Glomma Eat Move Sleep Cup arrangeres siste helgen i april. Følg facebooksiden «Glomma - Eat Move Sleep Cup – Fet IL» for oppdateringer om cupen.

Tom er også fotballtrener, og er med både jenter 2008 og jenter 2010. I år har det vært veldig gøy, starter Tom. Stor utvikling på samtlige. Arvika cup med 2008-jentene var et høydepunkt både sportslig og sosialt. Også er det veldig stas at jenter 2010 har ligget på stabile 30 jenter siden oppstarten. Det er ingen tvil om at det jobbes godt med rekrutteringen i jentefotballen, sier Tom. Gjennom sesongen har fokuset vært ballberøringer og spill. Mye spill. Det er jo ikke tilfeldig at det kalles verdens beste fotballøvelse, skyter redaksjonen inn. En blir jo gjerne god til det en øver på. Tom nikker tankefullt, og plutselig lyser han opp. Også vil jeg trekke frem fellestreningene som har kommet i gang for mange av jentelagene. Fire årsklasser trente sammen i sommer, og har fortsatt en gang i uken siden. Da er det alltid bra oppmøte og vi kan mixe de på tvers av årskullene smiler Tom. Disse jentene skal jo forhåpentligvis en dag spille sammen på damelaget til Fet, så jo før de blir kjent jo bedre.

Tom Håland.jpg

Jeg drømmer om at alle disse jentene skal få de samme gledene med fotballen som jeg selv har fått oppleve, fortsetter han. Reise rundt på turneringer sammen. Kampene og alt det sosiale på kvelden. Boomblasteren på full guffe på turneringsområdet med favorittlåta Optimist fra Jahn Teigen, og favorittmaten kjøttkaker og iskald cola på den nærmeste kroa på kvelden. Det er minner jeg aldri kommer til å glemme, nærmest hvisker Tom høytidelig. Minnene har satt store spor hos Tom, og fotballen har en stor plass i hjertet hans. Hjemme har han innredet en egen «mancave» over garasjen, kledd i fargene til favorittlaget Liverpool FC. Turen til Anfield med jentene mine i 2018 er et av mine beste minner, og jeg håper å videreføre alle de gode opplevelsene fotballen gir videre til de. Redaksjonen mener å skimte en tåre i øyekroken, og det er tydelig at familien betyr mye for Tom. Myk inni men hard utenpå smiler Tom litt brydd, og tørker bort tårene. Drømmer seg bort et øyeblikk før han fortsetter å snakke om Fet IL og alt som har skjedd i 2019.

Det aller viktigste i Fet Fotball 2019, begynner han, det er likevel ikke noe som har skjedd på banen, men noe som skal bidra til å skape et løft på banen i årene som kommer. At Fet Fotball er i ferd med å bli en kvalitetsklubb betyr veldig mye. Kvalitet i alle ledd tiltrekker seg flinke folk og summen av det blir at vi får til veldig mye sammen sier han, og nikker samstemt med undertegnede. Det er så mye som har skjedd i fotballgruppa det siste året, og det blir så spennende å følge med på fortsettelsen. Akkurat i det Tom og undertegnede begynner å diskutere heftig om vyene og ambisjonene for hva som skal skje fremover stopper heisen i første etasje. Det plinger og dørene går opp.

Men nå må jeg skynde meg, skyter Tom inn. Trening på Fedrelandet om en halvtime sier han, mens han i beste Clark Kent-stil river av seg dressen og Fet-logoen kommer til syne på brystet.

V%E6ret%20p%E5%20Fedrelandet2.jpg

Omberammingsskjema2.jpg