To referansespillere og flere juniorspillere inn i A-stallen til Fet

Etter at det i en årrekke var flere 14- og 15-åringer som debuterte på A-laget til Fet uten å gå veien om juniorlaget, er erfaringen at det funker for noen men mange trenger noen år i juniorfotballen for å blomstre. De siste årene har det vært en stor utvikling i ungdomsavdelingen som har hevet kamptilbudet for de beste unge spillerne betraktelig.

I 2014-sesongen ble sju spillere fra G16 flyttet direkte opp i A-stallen og spilte kamper i 3.divisjon, samtidig som det ikke fantes juniorlag i klubben. Fem år senere, i 2019 var det femten spillere som holdt junioralder det året som hadde spilt a-lagsfotball. Det er i tråd med planen for å utvikle klubben med flere spillere på eldre lag og større trykk i spillerutviklingen, samtidig som det viser at Fet klarer å ta vare på spillerne og lagene lenger.

2021-01-11

Vi skal ikke lenger tilbake enn 2018 uten at det fantes juniorlag i Fet. I 2019 og 2020 har Christer Hagberg drevet frem juniorlaget, og tar nå med seg ca 25 gutter videre opp på rekruttlaget (selv om de fremdeles holder junioralder). I tillegg er det rundt det samme antallet i juniorstallen under kyndig ledelse av Lars Aune. Slår vi det sammen med de to seniorstallene er vi rett rundt 100 spillere over 16 år i Fet i 2021, og en formidabel utvikling fra tidligere år.

Rekruttstallen og A-stallen skal samarbeide tett. Noen spillere flyttes opp konsekvent, mens flere er med i en rullerende hospiteringsordning for å spleise de to gruppene sammen og sikre en gradvis rekruttering. I tillegg vil også spillere fra G16 og G19 få muligheter til å trene med A-laget, slik at de unike talentene på linje med for eksempel Lavrans Mosdøl (debuterte på a-laget som 14-åring i 2013) og Sander Dahl Hansen (debuterte på a-laget som 14-åring i 2017) fortsatt skal få muligheten til å skinne og utvikle seg videre. Vi har brukt flere år på å utvikle ungdomsgruppa, nå er det på tide å gi de et bedre tilbud hele veien opp på utviklingsstigen og heve kvaliteten på seniorgruppa. Samtidig må spillerne som får sjansen fortsatt vise at de fortjener den, og virkelig ønske å bli bedre. Forventningene er store for at hele klubben drar i samme retning for å skape entusiasme og ny giv rundt klubbens ansikt utad på herresiden.

Skal det være et godt utviklingsmiljø i gruppa, betyr treningskulturen "alt"! Det er treningskvaliteten som løfter spillerne til et høyere nivå. Forrige gang Fet var nede i 5.divisjon var det referansespillere i egen klubb, og med fokus på treningskultur og spillestil gikk laget direkte opp i 3.divisjon med høyt treningsfremmøte og 20 av 22 spillere enten bosatt i Fetsund eller som hadde spilt aldersbestemt her. Referansespillere som kan gå foran i trening og kamp er viktig for å få et høyt nok nivå de andre spillerne kan strekke seg etter.

I dagens stall har vi allerede spillere som vet hvor lista i et utviklingsmiljø ligger, med Sondre Karterud, Lasse Bergan-Foss og Simen Rustadbakken som alle har A-kamp for LSK, og Erik Torud med mange kamper i OBOS-ligaen, og deres erfaring derfra er svært verdifull for oss og for de spillerne som har et ønske om å bli bedre. Sammen med disse består stallen av en stor andel av gode og lojale klubbspillere i Fet som fortsetter i a-stallen fra 2020. I tillegg flyttes det i første omgang opp 2 spillere fast fra rekruttstallen; Teijo Gaustad Romstad og Sander Dahl Hansen. Ytterligere to rekruttspillere starter med hospitering; Andreas Møbius og Kristoffer Vethe, mens flere får sjanser etterhvert samtidig som nivået på rekruttgruppa også skal opprettholdes.

Med så mange unge talentfulle spillere i klubben både på rekrutt, G19, G16 og flere aldersbestemte lag, er vi veldig glade for å ha fått to nye referansespillere som nylig har spilt på et høyt nivå og er kjent for å være ærlige, hardtarbeidene og gode forbilder som sikrer høy treningskvalitet. Vi ønsker Stian Solberg og Lars Jørgen Mork velkommen til Fet IL.

Stian%20Solberg.jpg

Stian Solberg er klubblegende og tidligere kaptein i Asker Fotball og den spilleren med flest kamper for klubben gjennom alle tider med 314 kamper. Han har vært fast på a-laget både i OBOS-ligaen, Postnord-ligaen

Lars%20J%F8rgen%20Mork.jpg

og Norsk Tipping-ligaen, og beskrives som en fantastisk lojal og hardtarbeidende spiller. Kort sagt hel ved og en sann legende.

Lars Jørgen Mork er en fargeklatt både på og utenfor banen. Han har spilt i OBOS-ligaen for Ull/Kisa og ble hentet til Egersund i deres store satsning på OBOS-plass. Den siste sesongen spilte han i Postnord-klubben Eidsvold Turn, og er en aldri så liten Romeriks-legende. For tre år siden ble Lars Jørgen kontaktet av en agent, og hentet til prøvespill i engelske Swindon Town.

Begge spillerne er positive, løpsglade og teknisk sterke spillere som gir alt på hver eneste trening og drar med seg de rundt seg. To fantastiske tilskudd både på og utenfor banen som skal gjøre sitt for at Fet IL og spillerne i klubben skal fortsette å utvikle seg, noe som vil gagne alle utviklingsklare spillere nedover i ungdoms- og barnefotballen.

Vi krysser fingrene for at fotballen åpner opp raskest mulig, og gleder oss til å se de på Fedrelandet i 2021.

Årets trenerteam på A-laget består av Knut Aga jr og Kjetil Moren Bråthen, og spillende trenere Simen Rustadbakken og Lasse Bergan-Foss med Bård Pedersen som lagleder.

Eget innlegg om tilstanden og forventningene på damesiden kommer også.

Fet IL - Foreløpig A-stall pr 12.01-2021

Fra stalllen 2019/2020:

Marius Løtvedt Frogner

Sondre Karterud

Stian Robøle

Marius Karlsen

Lasse Bergan-Foss

Jørgen Bøe

Erik Torud

Sharusan Kanagendran

Sondre Gundersen

Simen Rustadbakken